• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102810
+
-

اصلاحات و تجربه دمکراسی  در دانشگاه

کتاب «اصلاحات و تجربه دمکراسی در دانشگاه» با زیر عنوان رویدادهای سیاسی دانشگاه در عصر اصلاحات، به روایت مصطفی معین و گروه همکاران، به اهتمام پدرام الوندی از سوی نشر نی به‌تازگی منتشر شده است.

اصلاحات و تجربه دمکراسی در دانشگاه تلاشی است در سنت تاریخ شفاهی برای روایت گفت‌وگومحور فصل مهمی از تحولات آموزش عالی در ایران. تمرکز روایت‌ها در این کتاب بر رویدادهای سیاسی‌ای است که دانشگاه در سال‌های دوره اصلاحات با آنها مواجه شد. راویان تاریخ سیاسی دانشگاه این بار از درون دستگاه سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی آمده‌اند و درباره‌ نقاط عطف آن سال‌ها سخن می‌گویند؛ درباره‌ رویدادهایی نام‌آشنا که قبلاً درباره‌ آنها خوانده‌ایم و با این حال، درخصوص آنها کمتر شنیده شده و دارای ابعادی تازه و نکاتی نسبتاً ناگفته است. به همین دلیل است که خواننده در این کتاب با تجربه‌ای یگانه روبه‌رو می‌شود: تجربه دمکراسی در دانشگاه؛ تجربه‌ای کوتاه و اثرگذار که بسیاری از رویدادهای بعدی در نسبت با آن تعریف شدند و پیش رفتند.
این کتاب که به‌نوعی سومین دفتر از تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران به روایت مسئولان سیاسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وقت است، تقریر و روایتی گفت‌وگومحور است که هسته اصلی آن با حضور افرادی نظیر مصطفی معین، هادی خانیکی، فریدون رحیم‌زاده، احمد داوری، غلامرضا ظریفیان و... شکل گرفته و اشخاص در آن به شرح خاطرات و مخاطرات دوران مسئولیت خود می‌پردازند.
به گواه پدرام الوندی، راوی اصلی این گفت‌وگوها و بیان خاطرات این کتاب میزبان و مستندسازی روایتی از دانشگاه است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تا‌کنون به شکل مستقل هیچ‌یک از مدیران آموزش عالی آن دوران به این صورتی که در اصلاحات و تجربه دمکراسی در دانشگاه از تجارب دوران مسئولیت خود سخن گفته‌اند، درباره این دوران و اتفاقات و بحران‌هایش روایتی ارائه نداده‌اند.
آنچه گذشت و در یاد ماند، مروری بر 5 تجربه دمکراسی در دانشگاه و سنجش و گزینش، مروری بر عملکرد عناوین 3 بخش این کتاب 317صفحه‌ای‌اند. کتاب حاضر را با طرح جلد پرویز بیانی، نشر نی در شمارگان 500نسخه، به بهای 50هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید